Alicja w Krainie Czarów

Alice in Wonderland  2010

reżyseria – Tim Burton

scenariusz – Linda Woolverton

produkcja – USA

gatunek – familijny, fantasy, przygodowy

muzyka – Danny Elfman

moja ocena – 10/10

 

Kiedy zobaczyłam ten film pierwszy raz w kinie zaraz po seansie oceniłam go na filmwebie na pełną, tłuściutką dziesiątkę, czyli uznałam go za arcydzieło. Od tamtego czasu minął już prawie rok i postanowiłam obejrzeć ten film jeszcze raz w domu i przekonać się czy moja ocena była sprawiedliwa, czy tylko dałam się ponieść emocjom. Okazało się, że niesamowita Kraina Czarów według Burtona porwała mnie znowu. Patrzyłam na nią oczami małej dziewczynki, bez żadnego sceptycyzmu, który tak upodobali sobie dorośli. Ciesze się, że ta mała dziewczynka o wielkiej wyobraźni cały czas we mnie jest i nigdy nie chcę jej stracić.

Alicja ( Mia Wasikowska ) staje przed samym progiem dorosłości. Według jej bliskich powinna porzucić swoje fantazje i „niedorosłe” zachowanie i rozsądnie poślubić syna właściciela firmy jej zmarłego ojca. W ten sposób majątek zostanie w rodzinie. W dniu jej zaręczyn Alicja ponownie jak przed laty ( chociaż tego nie pamięta ) podąża za białym królikiem i trafia do Krainy Czarów. Na miejscu okazuje się, że wszyscy jej oczekują jednak nie są do końca przekonani czy to „ta Alicja”. Czerwona Królowa ( Helena Bonham Carter ) sieje terror i nikt nie może czuć się bezpiecznie. Wybawić ten magiczny świat z jej władzy może tylko „prawdziwa Alicja”. Jednak czy to ta właściwa trafiła do Krainy Czarów a może dopiero musi się nią stać ?

Lubię filmy Burtona i tę jego specyficzną atmosferę, którą tworzy w swoich obrazach. Niektórzy mu zarzucają, że do każdego swojego filmu wpycha na siłę swoją żonę. Ja uważam, że jeśli ma szczęście mieć za żonę tak utalentowaną aktorkę jak Helena Bonham Carter to ma wręcz obowiązek umieszczać ją w każdym swoim filmie. Jako Czerwona Królowa była fantastyczna i to ona właśnie najbardziej błyszczy w całym filmie. Johny Depp jako zwariowany Kapelusznik też był świetny, chociaż na jego temat może nie powinnam się wypowiadać, bo jest to aktor, którego grę wręcz ubóstwiam. Depp mógłby zagrać drzewo, a ja i tak bym się zachwycała. Podobała mi się również Alicja zagrana przez Mię Wasikowską. Ciesze się, że nie wybrano do tej roli kolejnej słodkiej, farbowanej blondynki o pustym spojrzeniu, ale dziewczynę z charakterem, świeżą i inną. Wielu widzów ma za złe jej tak zwaną „anemiczność”, której ja osobiście nie zauważyłam. Jest delikatna, trochę przestraszona (przecież znalazła się w absolutnie zwariowanym miejscu) a odwaga rodzi się razem z jej wewnętrzną przemianą.

Wszystkie postacie są mocne, przerysowane, zwariowane i czasami zachowują się tak, jak po dobrej imprezie, ale przecież Kraina Czarów jest pozbawiona logiki. Jest dobro i zło, nic pomiędzy. Są poddani wierni Białej Królowej ( Anne Hathaway ) i ci, którzy przeszli na złą stronę, czyli pod tyranię Czerwonej Królowej. Poza tym trzeba przyznać, że film jest widowiskiem. Dowód na to, że technologia może pomóc wytworom naszej wyobraźni zaistnieć chociaż na chwilę. Była to piękna, zaczarowana chwila. Oby takich baśniowych filmów było więcej.

26 thoughts on “Alicja w Krainie Czarów

    • Tak sztuciec był najlepszy 😀 Jak wracałam z kina non stop to gadałam do mojego chłopaka 😉 W ogóle Marcowy Zając był świetny 😉

  1. Po wyjściu z kina byłam zawiedziona. Spodziewałam się skrajności, albo bardzo mrocznego filmu albo dla dzieci. Zawiodłam się, ponieważ miałam wrażenie, że reżyser nie potrafił się zdecydować jaki film chciał zrobić. Zdziwiło mnie to, bo inne jego filmy są bardzo wyraziste.

    Poza tym filmy był bardzo dobry, efekty świetne, gra aktorska również wybitna.

    Recenzja ładna 🙂

    • Moim zdaniem to świetnie, że potrafił to wypośrodkować 😉 Podobnie jak Lewis Carroll, który pisząc Alicję jako bajkę dla dzieci przekazał wiele spraw dotyczących dorosłych 😉

  2. Alicja! Wiesz, że jest to mój ulubiony film ever? 🙂 Od dziecka kocham książkę, jednak żadna ekranizacja nie była dość dobra. Ale na szczęście jest Burton! A Burton to mistrz 🙂
    Bardzo dobra recenzja 😀 Dziękuję ^^ Poprawiłaś mi humor z samego rana 🙂

  3. Może to dziwne, ale „Alicja” do mnie nie przemawia. Nie lubiłam jej w dzieciństwie i tak już mi zostało. A pewna jestem tego, bo próbowałam obejrzeć ten film i doszłam do wniosku, że jednak nie moja bajka. Pomijając fakt, że film jest wspaniale zrealizowany aktorzy niesamowici i generalnie myślę, że może się podobać. Jednak nie mi:) Ja jestem z drużyny „Piotusia Pana”, to była moja ukochana bajka, czytana tak często, że się rozpadła i nie mogę już znaleść wszystkich stron. I nadal mi się podoba:)

  4. Helena Bonham Carter + Johny Depp = zobacz ten film, a ja jeszcze go nie widziałam (;/)… Muszę to koniecznie nadrobić, tym bardziej, że gorąco go polecasz 🙂

  5. Najpierw miałem iść na niego do kina i… po drodze zamiast biletu, kupiłem sobie jakąś książkę, potem miałem sobie kupić DVD – bo warto, i kupiłem znowy książkę (wprowadzili akurat do Media Markt – nie dałem rady się oprzeć). Teraz jestem na etapie wypożyczenia go i… może teraz się przełamię wreszcie:D

  6. Te lubię i cenię Burtona, ale ta wersja ‚Alicji’ mnie do końca nie przekonała. Zwłaszcza, że w 3D okazało się, że to kompletna porażka – ja odpowiedni efekt zauważyłam raz, kiedy bohaterka spadała.

  7. czcionką 8, drobnym druczkiem, maczkiem… nieśmiało napisać chciałam… zasnęłam na tym filmie 😦
    Biorę to na karb choroby, zmęczenia i późnej pory oglądania 😉

  8. Oglądałam „Alicję” w kinie i szczerze mówiąc, nie zachwyciła mnie. Spodziewałam się czegoś lepszego. Mimo to, spodobali mi się bohaterowie i ich stroje.

  9. Ja mam jakąś awersję od dzieciństwa do „Alicji w Krainie Czarów” i z tego powodu jeszcze nie obejrzałam filmu. Może w końcu powinnam się przełamać ;)?

  10. Witaj!
    Bardzo się cieszę z Twojej pochlebnej recenzji, bo w najbliższych czasach po prostu MUSZĘ obejrzeć tej film.
    Pozdrawiam 🙂

  11. ja tam Burtona uwielbiam, a jak jeszcze Deppa obsadza to już w ogóle jestem cała szczęśliwa 😀 Ale po wyjściu z kina trochę żałowałam wydania kasy na wersję 3D… W HD wygląda super i przy tym zostańmy 🙂

Skomentuj

